اهمیت نورپردازی در سیستم های بینایی ماشین

بینایی ماشین، علی رغم اینکه یکی از انقلابی ترین دستاوردهای عصر مدرن است، به شدت به کیفیت تصویری که باید پردازش شود وابسته است. این به این دلیل است که راه حل های بینایی ماشین خود شی مورد بررسی را تجزیه و تحلیل نمی کنند، بلکه در واقع تصویر آن را پردازش می کنند. در واقع یکی از چالش های اصلی در پردازش تصویر این است که اطمینان حاصل شود که نقص های موجود در شی برای دوربین ها قابل مشاهده است. بنابراین، ضرورت دستیابی به تصاویری با کنتراست مناسب و پایدار و تکرارپذیر ضروری است.

نوری که ما می بینیم

وقتی به طور کلی از نور صحبت می کنیم ، منظور ناحیه ” مرئی” طیف الکترومغناطیسی است که توسط چشم انسان درک می شود و انرژی را به شکل امواج یا ذرات از طریق یک محیط حمل می کند و معمولاً با طول موج آن مشخص می شود. همان طور که در شکل زیر مشاهده میکنید طیف مرئی شامل طول موج‌هایی در باند 400-700 نانومتر است و بین مادون قرمز (طول موج‌های بلندتر) و فرابنفش (طول موج‌های کوتاه‌تر) طیف الکترومغناطیسی قرار دارد

اهمیت نورپردازی در سیستم های بینایی ماشین

اهمیت نورپردازی در تصویربرداری

اهمیت نورپردازی در سیستم های بینایی ماشین

در بازرسی صنعتی، هدف اصلی نورپردازی، به حداکثر رساندن کنتراست برای آشکارسازی ویژگی های مد نظر جسم مورد بررسی و به حداقل رساندن کنتراست برای سایر ویژگی های آن می باشد. برای دستیابی به این هدف، درک اینکه چگونه کنتراست نمونه را می توان با استفاده از سه عامل اساسی که بر نور تاثیر می گذارند (پیکربندی فضایی ، ساختار و طول موج) دستکاری و افزایش داد، بسیار مهم است زیرا این عوامل تاثیر مستقیمی بر تصویر دارند.

پیکربندی فضایی :

انجام تغییرات کنتراست از طریق پیکربندی فضایی مستلزم جابجایی شی مورد بازرسی، نور و موقعیت دوربین است تا زمانی که یک پیکربندی مناسب پیدا شود.

ساختار:

تغییرات کنتراست از طریق ساختار شامل تغییر الگوی نور از طریق شکل نور (نقطه ای (spot) ، گنبدی (dome) ، صفحه ای (sheet) یا خطی (line)) پخش شده بر روی نمونه همراه با تکنیک نورپردازی است.

طول موج :

تغییر طیف نور از طریق طول موج یا رنگ ، تغییرات کنتراست ایجاد می کند که مربوط به جذب تفاضلی رنگ در مقابل بازتاب جسم مورد بررسی و پس زمینه آن است. همچنین می توان از فیلترها برای افزایش کنتراست برای مشاهده ویژگی هایی استفاده کرد که ممکن است در نور سفید برجسته نشوند.

شرکت بینا صنعت ویرا ، با تجهیزات نور پردازی پیشرفته ( پردازش تصویر ) می تواند در این علم و صنعت به یاری صنایع مختلف آمده و نواقص بسیاری از کارها را مرتفع نماید.

نورپردازی بهینه :

دو مفهومی که باید در هنگام نورپردازی بهینه به آن ها توجه کرد عبارتند از: تعامل نور با جسم مورد بررسی و محیط اطراف آن.

تعامل نور با جسم مورد بررسی

شکل سطح، هندسه، بافت، بازتاب پذیری، رنگ، توپوگرافی و حتی ترکیب جسم می تواند بر نحوه تعامل جسم مورد بررسی با نور تاثیر بگذارد.

یک یا ترکیبی از این عوامل تعیین می کند که چه مقدار نور به دوربین بازتاب می شود و در نهایت برای دریافت، پردازش و تجزیه و تحلیل تصویر در دسترس است (شکل 2)

سطوح بسیار بازتابنده یا شفاف نیاز به تکنیک‌های نورپردازی مخصوصی دارند تا بتوان اطلاعات مفیدی از تصاویر را به دست آورد. به طور مشابه، بخش هایی با سطح توپوگرافی، سطح صاف اما با بافت ریز، یا سطح طیفی منحنی، همگی نور را به طور متفاوتی منعکس می کنند.

تعامل نور با محیط اطراف جسم مورد بررسی :

رنگ اجسام نیز بر نوع روشنایی تعیین کننده هستند، زیرا اجسام هنگام مشاهده در طول موج‌ها و شرایط مختلف نوری، متفاوت ظاهر می‌شوند. ترکیب اجسام فلزی، غیرفلزی، پلیمری یا مخلوط نیز بر انتخاب نور تاثیرگذار هستند.

0 +
مقاله تخصصی

دیگر مقالات:

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amir
Amir
1402-05-26 10:58

مقاله مفید و کاربردی، ممنون

توسعه فناوری‌های خلاقانه در زمینه بینایی ماشین، اتوماسیون صنعتی و هوش‌مصنوعی به هدف ارائه محصولات با فناوری روز دنیا و راه‌حل‌های نو به صنایع مختلف

راه های ارتباطی

تبریز، شهرک صنعتی غرب، شهرک فناوری خودرو، ساختمان مرکزی، واحد 212

۰۹۱۴۳۱۰۴۵۰۸  –  ۰۴۱۳۴۴۷۵۵۰۲  –  ۰۴۱۳۴۴۸۲۱۱۹

  

info@binasanat.com

خدمات

فروشگاه تجهیزات

اتوماسیون صنعتی

بینایی ماشین

مکاترونیک

بازرگانی

2017-2023 © تمامی حقوق مادی و معنوی این تارنما متعلق به شرکت بیناصنعت ویرا می باشد.

1
0
نظرات خود را درمورد مقاله با ما به اشتراک بگذارید.x

فروشگاه ویرا

بینا صنعت ویرا مشاور و وارد کننده انواع تجهیزات بینایی ماشین

بعدا از فروشگاه بازدید می‌کنم.