سیستم ارزش گذاری بر محموله‌های الوار چوب

سیستم ارزش گذاری بر محموله های الوار چوب

اندازه گیری خصوصیات هندسی چوب و الوار و شناسایی نوع آنها، یکی از چالش برانگیزترین کارها در صنایعی است که مواد اولیه مصرفی آنها الوارهای چوبی است. این کار به خصوص برای تعیین کمیت و کیفیت چوب های ورودی به خط تولید از اهمیت شایانی برخوردار است، که دستیابی به دقت بالا در انجام این محاسبات علاوه بر افزایش کیفیت محصول نهایی واحدهای صنعتی، باعث کاهش هزینه های تأمین مواد اولیه خواهد شد. با آنکه انجام این وظیفه به صورت دستی توسط اپراتور و مسئول دریافت محموله های مواد اولیه، امکان پذیر است اما سلیقه ای بودن و عدم تعریف سیستم امتیازدهی و کیفیت سنجی ثابت و مشخص باعث می شود تا ارزش گذاری انجام شده بر روی محموله های ورودی دارای ثبات و یکپارچگی نباشد. برای حل این مشکل می توان از یک سیستم خودکار ارزش گذاری بر محموله های ورودی به کارخانه که بر اساس تکنیک های بینایی ماشین عمل می کنند، بهره‌‌ برد. این سیستم با پردازش تصاویر گرفته شده از سطح مقطع الوار و شناسایی آنها، به ابعاد برداری آنها پرداخته و بر اساس ملاک های تعریف شده آنها را در دسته های مختلف طبقه بندی می کند و در نهایت گزارشی از کیفیت محموله و ارزش آن اراده می دهد.

طرح مسئله

محموله الوارهای چوب ارسالی به واحد تولیدی دارای کیفیت اسمی است که از سمت تولید کننده الوارها گزارش می شود. اما از آنجایی که متداولاً کیفیت واقعی الوارهای چوب با کیفیت اسمی بیان شده متفاوت است، نیاز است تا در زمان تحویل، کیفیت حقیقی الوارها سنجیده و ثبت گردد. کیفیت الوارها بر اساس ملاک های مختلفی تعریف می شود که مهمترین آنها شامل قطر الوار و جنس چوب آن است‌. بنابراین نیاز است تا در زمان تخلیه بار الوار چوب، این 2 پارامتر توسط مسئول تحویل گیرنده یا واحد کنترل کیفیت به ازای تک تک الوارها سنجیده شده و به عنوان کیفیت واقعی محموله ثبت گردد. از آنجایی که کیفیت واقعی محموله متداولاً پایین تر از کیفیت اسمی است، سنجش دقیق و شناسایی آن علاوه بر کاهش هزینه های مواد اولیه می گردد از سوی دیگر با شناسایی دقیق کیفیت مواد اولیه، کیفیت محصول تولیدی نیز بیشتر قابل کنترل خواهد بود.

با این وجود به دلیل حجم بالای محموله های چوب و تعداد بالای الوار در هر محموله، اندازه گیری دقیق پارامترهای اشاره شده توسط نیروی انسانی عملاً غیر ممکن بوده و متداولاً گزارش های بیان شده به صورت کلی و بر اساس مشاهده کلی محموله صورت می پذیرد. این نحوه کیفیت سنجی علاوه بر غیردقیق بودن آن، تحت تأثیر رفتار سلیقه ای نیروی انسانی نیز می باشد، به صورتی که کیفیت گزارش شده از‌ یک محموله بار ثابت توسط چند فرد متفاوت، متفاوت خواهد بود. بنابراین در صورت وجود یکی سیستم اندازه گیری که بتواند بر اساس تصاویر گرفته شده از سطح مقطع محموله چوب، بتواند اندازه و نوع چوب تک تک الوارها را بسنجد، فرآیند کیفیت سنجی محموله ها به صورت سریع تر و همچنین دقیق تری انجام شده و مشکل سلیقه ای بودن ارزش گذاری نیز بروز نخواهد داد و در نهایت کیفیت گزارشی برای محموله ها بر اساس ملاکی ثابت و یکپارچه خواهد بود.

کاربرد بینایی ماشین در صنایع مختلف 

سیستم کیفیت سنجی محموله الوار چوب

امروزه بینایی ماشین به صورت گستره در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، که متداول ترین وظیفه ای که توسط چنین سیستم هایی انجام می شود، کنترل کیفیت است که می تواند در مراحل مختلفی از خط تولید واحد صنعتی از دریافت موارد اولیه و فیلتر مواد نامرغوب گرفته تا کنترل کیفیت محصول نهایی خط تولید باشد. در این میان، صنایع مربوط با تولیدی فرآورده های چوبی نیز به سمت استفاده از چنین سیستم هایی علاقه مند شده اند به صورتی که در تمامی مراحل تولید که اندازه گیری یا کنترلی بر اساس مشاهده و سنجش ویژگی های بصری و فیزیکی انجام می شود، می توان با به کارگیری یک سیستم بینایی ماشین و انجام تصویربرداری فرآیند مورد نظر به صورت خودکار و ماشینی انجام شود.

عملکرد کلی سیستم

در یک نگاه کلی به سیستم ارزش گذاری بر محموله های الوار چوب، در زمان تخلیه بار محموله های چوب و درست قبل از زمان تخلیه، توسط مسئول تحویل بار یا مسئول کنترل کیفیت یا هر فرد مسئول، تصویری از سطح مقطع الوارها گرفته می شود، که این کار بسته به حجم بار ورودی و تعداد لایه های الوارهای موجود در حمل کننده ممکن است یک بار یا چند بار انجام گیرد. تصویربرداری توسط یک برنامه تحت اندروید که در تبلت ها یا گوشی های هوشمند اپراتور نصب شده است، انجام خواهد گرفت. پس از اتمام تصویربرداری، تصاویر گرفته شده توسط اپراتور از طریق برنامه به سرور مرکزی به منظور پردازش، ارسال خواهد شد. در نرم افزار برای سهولت کار و کاهش خطا، امکان انتخاب مجموعه تصاویر ارسالی به سمت سرور وجود دارد، به این صورت که چنانچه اپراتور به هر دلیلی از یک محموله چندین تصویر تکراری برداشت نماید در زمان ارسال تصاویر به سرور امکان انتخاب از مجموعه تصاویر گرفته شده وجود خواهد داشت. لازم به ذکر است که علاوه بر تصاویر، شماره خودرو حمل کننده بار و همچنین کد اپراتور تحویل گیرنده بار نیز به همراه تصاویر به سمت سرور ارسال می شود تا به صورت گزارش داخلی در سرور ذخیره شده و در صورت نیاز امکان ارجاع به آن وجود داشته باشد. سرور پردازشگر تصاویر در سخت افزارهای واقع در محل کارخانه نصب و راه اندازی خواهد شد که از طریق شبکه داخلی کارخانه امکان دسترسی به آن وجود خواهد داشت. تصاویر به سرور پردازشگر ارسال خواهد شد. سرور تصاویر را دریافت کرده بر روی آنها پردازش های لازم را انجام داده و نتیجه پردازش که ارزش محموله بر اساس ملاک های عددی تعریف شده می باشد به سمت برنامه ارسال کننده فرستاده می شود. و در نهایت مسئول تحویل بار بر اساس گزارش دریافتی، در مورد تحویل یا عدم تحویل بار و همچنین کیفیت آن تصمیم نهایی را اتخاذ نموده و در سیستم اطلاعاتی کارخانه ثبت می نماید. اشاره به این نکته ضروری است که در سرور پردازشگر این امکان برای مدیر سیستم در نظر گرفته شده است که بتواند پارامترهای ملاک های سنجش تعریف شده در سیستم را به صلاحدید خود و عموماً بر اساس زمان دریافت بار تنظیم نماید.

ارزش محاسبه شده برای محموله در قالب 2 گزارش عددی بر اساس نوع و اندازه الوارها خواهد بود. در گزارش نوع چوب، درصد انواع چوب های شناسایی شده در کل محموله گزارش خواهد شد. در مورد اندازه الوارها گزارش بر اساس دسته بندی الوارها در 4 دسته الوارهای مطلوب، نامطلوب، هیزم و افت خواهد بود. به این صورت که قطر تمامی الوارها محاسبه شده و بر اساس پارامترهای تنظیم شده در سرور پردازنده (که توسط مدیر سامانه یا مدیر کنترل کیفیت انجام می گیرد) الوارها بر اساس قطرشان در 4 دسته اشاره شده قرار می گیرند. در نهایت تعداد الوار قرار گرفته در هر دسته و درصد هر یک از دسته ها گزارش می شود. اشاره به این نکته ضروری است که درصد هر یک از دسته ها و همچنین هر یک از انواع چوب بر اساس حجم محموله خواهد بود، به عبارت دیگر چند درصد از حجم کل محموله متعلق به هر یک از دسته ها یا هر یک از انواع چوب می باشد، که با ثابت فرض کردن طول چوب ها بر اساس مساحت سطح مقطع الوار قابل محاسبه است. جدول زیر نمونه ای از گزارش عددی حاصل از سیستم ارزش گذاری را نمایش می دهد.

سیستم ارزش گذاری بر محموله های الوار چوب

اطلاعات بیشتر در مورد بینایی ماشین

نحوه پردازش تصاویر و استخراج ویژگی ها

از دید پردازشی روند محاسبه ارزش هر محموله شامل 3 مرحله است:

  1. شناسایی تک الوارها از تصویر گرفته شده از محوله
  2. ارزش گذاری بر تک الوار بر اساس خصایص بصری آنها، شامل ضخامت الوار و نوع چوب
  3. ارزش گذاری نهایی بر محموله الوارها بر اساس ارزش محاسبه شده برای تک تک الوارها

در شکل 2 و 3 به ترتیب شمایی از الوارهای شناسایی شده در تصویر گرفته شده از یک محموله، توزیع و تعداد الوارها بر اساس ضخامت آنها نمایش داده شده است. در نهایت بر اساس این اطلاعات استخراج شده، گزارش نهایی ارزش محموله بر اساس ضخامت الوارها به صورت جدول زیر ارائه خواهد شد.

سیستم ارزش گذاری بر محموله های الوار چوب

شکل 2 – شمایی از شناسایی تک الوارها در تصویر گرفته شده از یک محموله الوار چوب

شکل 3 – توزیع و تعداد الوارها بر اساس ضخامت محموله نمایش داده شده در شکل 2

گزارش نهایی ارزش محموله نمایش داده شده

 بینا صنعت پیشرو در بینایی ماشین

جهت مشاوره با شماره تماس ۰۹۱۴۳۱۰۴۵۰۸ یا با ایمیلinfo@binasanat.com در ارتباط باشید.

مشاوره و خرید

ارتباط با ما

eNamand.ir

توسعه فناوری‌های خلاقانه در زمینه بینایی ماشین، اتوماسیون صنعتی و هوش‌مصنوعی به هدف ارائه محصولات با فناوری روز دنیا و راه‌حل‌های نو به صنایع مختلف

راه های ارتباطی

تبریز، شهرک صنعتی غرب، شهرک فناوری خودرو، ساختمان مرکزی، واحد 212

۰۹۱۴۳۱۰۴۵۰۸  –  ۰۴۱۳۴۴۷۵۵۰۲  –  ۰۴۱۳۴۴۸۲۱۱۹

  

info@binasanat.com

خدمات

فروشگاه تجهیزات

اتوماسیون صنعتی

بینایی ماشین

مکاترونیک

بازرگانی

2017-2023 © تمامی حقوق مادی و معنوی این تارنما متعلق به شرکت بیناصنعت ویرا می باشد.

فروشگاه ویرا

بینا صنعت ویرا مشاور و وارد کننده انواع تجهیزات بینایی ماشین

بعدا از فروشگاه بازدید می‌کنم.